Over Joop Oonk
Choreografe Joop Oonk (1989) is een pionier op het gebied van inclusiedans. Sinds 2013 werkt Oonk aan de inclusieve podiumkunsten. Inmiddels heeft ze het werkveld veroverd met haar eigen, innovatieve dansgezelschap: Misiconi. Misiconi is een inclusief, gemixt dansgezelschap gevestigd in Rotterdam waar ongelijkheid de grootste troef is.
Joop is geboren in Thailand en gedeeltelijk opgegroeid in Oman. Ze heeft drie zussen waarvan er één het syndroom van Down heeft. Met deze reden is het gezin terug naar Nederland gekomen en met terugwerkende kracht is dit ook nog altijd de reden dat Misiconi bestaat. Het hebben van een zusje met Down en het opgroeien in een andere cultuur was voor haar niks vreemds. Pas op latere leeftijd besefte ze dat haar zusje ‘anders’ was. Dit, haar opvoeding in een andere cultuur en dingen uit haar jeugd hebben nog altijd invloed op hoe ze naar het leven kijkt en wat ze belangrijk vindt in haar artistieke werk. Joop wil doordringen tot het wezen, tot haar innerlijke zelf en tot anderen. Een fluïde proces waarin waarneming, herinnering, ervaring in samenspraak met de omgeving en de wereld centraal staan.
In 2012 vielen voor Joop de puzzelstukjes op hun plek toen ze ging studeren in Engeland aan de University of Surrey. Tijdens haar Master Dance Cultures en choreografie werd ze uitgenodigd voor een stage bij Stopgap Dance Company: een van de meest vooruitstrevende dansgezelschappen op het gebied van inclusiedans en werken met dansers die een beperking hebben. Hier werkte ze met onder andere legende Dave Tool en artistiek leider Lucy Bennett die haar later ook mee namen in Europese projecten. Als gevolg van haar werk bij Stopgap besloot Joop in 2013 te starten met haar eigen inclusieve groep, want binnen de podiumkunsten in Nederland bestond zo’n groep nog niet.
Al gauw werd duidelijk dat ze de lange weg naar Rome had genomen: Meer inclusie en innovatie binnen de danssector kon alleen plaatsvinden door het te doen, te voelen en te laten zien. Daarbovenop ontstaat er een andere norm, een andere taal wanneer we zoekraken in de oneindige mogelijkheden van ieders lichaam en ook de antropologie van die ‘andere’ lichamen proberen te begrijpen. Het is een blijvende zoektocht naar mogelijke manieren om beweging te kunnen converteren, modificeren en ombouwen. Door niet één model of systeem te gebruiken, maar door zelf een plek te creëren waar er de vrijheid is om te experimenteren, hebben haar werk en zij een bredere beweging tussen en ‘buiten’ disciplines gemaakt. Dit heeft de basis gevormd van de unieke methodiek die Misiconi dagelijks gebruikt.
De afgelopen jaren heeft Joop hard gewerkt aan het vormgeven van een inclusief gezelschap en alles wat daarbij komt kijken. Door alle (soms moeizame) stappen is inclusie nu een meer geaccepteerd term, vorm en werkwijze. Langzaam wordt de norm gelukkig bijgesteld. Dit geeft letterlijk de ruimte om te kunnen focussen op groei en doorontwikkeling van dans in het algemeen. Eindelijk kunnen we verder kijken dan de specialisatie van danstechniek, -discipline en -esthetiek. Met deze reden heeft ze ingezet op het ontwikkelingsbudget van het AFK en is ze in 2019 begonnen met een nieuwe Master aan de Toneelacademie Maastricht. Binnen deze kaders heeft ze gewerkt aan haar artistieke signatuur: “Ik ben continu aan het onderzoeken wat de indrukken zijn die mij bewegen, het potentieel van ze en de correlatie tussen hen.”
Tijdens haar Master is ze erachter gekomen dat haar werk eclectisch, vloeiend en transformeerbaar is. Discours tussen sociale, politieke en theoretische vraagstukken vinden hun plaats binnen haar werk en bieden vaak inspiratie. Joop gaat op zoek naar werk in de ruimtes ertussen, de gelaagdheid, het grijze gebied waar de uitwisseling het meest plaatsvindt. Waar vraagstukken in elkaar lijken te versmelten voelt zij zich het meest thuis. Het publiek wordt meegenomen in een ervaring met een ander perspectief, waardoor bezoekers worden uitgedaagd om over hun opvattingen en ideeën na te denken, maar nooit gedwongen. Met prachtige visuele beelden en onverwachte wendingen is het werk humoristisch, speels en kent het vele lagen.